Home » Werkwijze

Jouw vraag

Waar loop jij tegenaan als het gaat om slapen? Want iets maakt dat je 's nachts niet goed slaapt en je niet met een verkwikt gevoel opstaat in de ochtend.

Is dit stress? Is dit angst? Zijn het nachtmerries / onrustige dromen of pijn? Heb je een naar of rusteloos gevoel in je benen?

Slaap je juist te veel of val je op de meest onmogelijke momenten in slaap?

Uitgangspunt voor behandeling is datgene waar jij tegenaan loopt. Slaapproblemen zijn er namelijk in veel soorten en maten. Er is geen standaard benadering omdat jij ook niet standaard bent.

Hierin verschilt mijn aanpak als je het vergelijkt andere aanbieders van slaaptherapie. Ik ga niet uit van standaardmethodes. Ik combineer de laatste kennis over slaap en de behandeling daarvan met technieken om ook die diepere laag mee te nemen. Zo kom ik tot maatwerk. Waar nodig zet ik methoden in voor traumabehandeling.

Door mijn specifieke kennis over taalgebruik en hypnotherapie weet ik net even wat dieper te gaan dan de meeste visualisaties die je op internet vindt.

De kip of het ei?

Slapeloosheid komt vaak voor in combinatie met andere dingen. Angststoornissen, depressie, burn-out of PTSS bijvoorbeeld. Slapen kan ook lastig zijn als je bijvoorbeeld ADHD of ASS hebt.

En dan vraag je je af wat was er nou eerst?

De waarheid is dat het eigenlijk beide kanten op werkt. Want als je last hebt van depressieve gedachten dan komt daar vaak bij dat slapen moeilijker gaat. En als je dan een tijdje een stuk minder goed slaapt, dan komen er vanzelf meer sombere gedachten.

Daarom pleit ik ervoor om behandeling van slaapproblematiek te integreren in andere behandelingen als dat mogelijk is. Dan sla je 2 vliegen in één klap.

Mijn werkwijze

Als gecertificeerd integratief therapeut ga ik ervan uit dat de oplossing van jouw klachten of problemen in jezelf besloten ligt. Alles wat je nodig hebt om jouw slaapproblemen op te lossen kun je in jezelf vinden.

Het is mijn rol om jou te helpen jouw eigen knopen te ontwarren. Ik help je ontdekken waar de wortels van jouw slaapprobleem eigenlijk zitten en samen kijken we hoe we daar iets in kunnen veranderen.

Ik kan jouw slaapprobleem niet oplossen maar geef je handvatten om zelf aan de slag te gaan. Zo kan je zelf stappen zetten naar een betere slaap. In mijn behandelingen gebruik ik naast diepe ontspanningsmethoden ook hypnotische trance als therapeutisch middel. Op deze manier help ik je om jouw 'slaapknoop' te ontwarren.

Wees je er wel van bewust dat je in de periodes tussen de sessies door thuisopdrachten van me mee krijgt. Dus het vraagt van jou wel tijdsinvestering voor het beste resultaat. Hou rekening met een half uur tot drie kwartier per dag.

Opbouw traject

We starten met een uitgebreid intakegesprek waar we ook een nulmeting doen om te bepalen hoe het er bij de start van het traject voor staat. Als we helder hebben waar jij vooral tegenaan loopt en wat je met de behandelingen wil bereiken maak ik een behandelplan wat in eerste instantie bestaat uit 5 stappen.

De eerste en de tweede afspraak vinden een week na elkaar plaats. De volgende afspraken zijn eens in de twee weken. In de week dat je dan niet komt hebben we wel telefonisch contact zodat ik je kan ondersteunen in waar jij tegenaan loopt.

Na 4 afspraken maken we de balans op. Zijn 5 sessies voldoende of is het goed om er nog wat sessies bij te doen.

Het behandelplan wat ik voor jou opstel is gebaseerd op wetenschappelijke kennis en klinische ervaring uit mijn praktijk. Daarbij kijk ik ook naar wat het beste bij jou als mens aansluit en welke methoden het meest effectief zijn in het helpen oplossen van jouw klacht.

Zo gaan we samen een afgebakend traject in, waarin je zal merken dat je meer grip op jouw situatie krijgt, dat je slaapproblemen meer naar de achtergrond kunnen verdwijnen en dat je gaandeweg beter zal gaan slapen.

Hoe fijn is dat?